מועצת החרום הציבורית למשבר הקורונה
לכבוד:

שרי ממשלת ישראל
חברי ועדת חוקה, חוק ומשפט
חברי הכנסת
פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה
דר' שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור

בסיס עובדתי לקוי שהוצג לפני חברי הממשלה במסגרת משאל טלפוני על סגר שלישי

מכובדינו שלום,

ביום שישי, ה-25.12.2020, י’ בטבת התשפ”א, הונחה על שולחנכם הצעה להחלטה שמהותה החלת סגר נוסף, שלישי במספר, על אזרחי ישראל. הצעת החלטה זו כללה, מלבד המלצות פעולה, סדרה של נתונים שמתוכם נגזרו המלצות אלו. הצעה הזאת התקבלה ביום שישי ולפיכך מובאת לפתחה של ועדת חוקה חוק ומשפט, והאחרונה צריכה לתת את החלטתה עד השעה 14:00 ביום א’ הקרוב, ה-27.12.2020.

בזעזוע ובייאוש עמוק קראנו מסמך זה, הרצוף “עובדות אלטרנטיביות” ונתונים בלתי-רלוונטיים, היוצרים מסמך אשר לא ניתן להגדירו אלא כחסר-אחריות, חלקי ובלתי-מקצועי. זאת, מתוך תקווה שלא מדובר בהטעיה במזיד.

אנו מבקשים לפרוש לפניכם את נתוני האמת כפי שהם מתבטאים בשטח (בכלל זה ע”פ נתונים המפורסמים ע”י משרד הבריאות עצמו) אל מול המידע הרשלני שהוגש במסגרת הצעת ההחלטה. כמו כן, אנו מבקשים לערער על ההמלצות, שנגזרו ממידע מוטה זה.

עוד בטרם ניגש לנתונים עצמם, נציין כי הפתיח (סעיף 1) מייצר תמונה עגומה מאוד על מצב התחלואה בישראל כמו גם על ההתמודדות הרפואית עימה, באופן שאינו משקף את מצב הדברים “בשטח”. בעת הופעת הנגיף בישראל, כלל מהלך ההתמודדות הראשוני טעויות טיפוליות וניהוליות שנבעו מחוסר היכרות עם הנגיף ומחשש (מוגזם, בדיעבד) מחומרת התחלואה והתמותה הצפויה. מאז, חלה התקדמות משמעותית בידע כיצד לטפל בחולים קשים, ואחוזי התמותה פחתו משמעותית. אפילו בקרב החולים שכבר הגיעו למצב קשה, ואושפזו בבתי החולים עם תמיכה נשימתית וליווי רפואי משמעותי, למעלה מ-70% מחלימים וחוזרים לביתם. לכן הביטוי “אין טיפול יעיל” אינו משקף את האמת.

יתר על כן, מדינת ישראל נמצאת כעת במבצע חיסון רחב היקף ומרשים. מדינת ישראל קיבלה 4 מיליון מנות חיסון, עליהן שילמה מחיר גבוה כדי לקבלן מהראשונות בעולם. ישראל צפויה לקבל עוד 20 מיליון מנות חיסון בחודשים הקרובים, וכל אלה יסייעו במהרה – בתוך שבועות ספורים – לצמצם את התפשטות המגיפה, ועוד יותר מכך, למנוע תחלואה קשה ומוות, שהן עיקר המטרה בהתמודדות עם מגיפה. לאור המאמץ שהושקע בהשגת החיסון, אנו מתקשים להבין מדוע מסמך זה מציג את התקווה שמביא חיסון זה באופן כה מבטל.

 

הנתון במסמך המציאות מסקנה
סעיף 2: “אמנם החל שלב החיסון, אך הדבר ישפיע על היקף התחלואה רק בעוד מספר חודשים” חיסון אוכלוסיות הסיכון, המונה כ-1.2 מיליון איש, יכול להסתיים בתוך כשבועיים בקצב החיסונים הנוכחי. לאור נתוני ה-FDA, המראים יעילות ב-82% מהמחוסנים כבר בתוך 7 ימים מהמנה הראשונה, בתוך פחות מחודש תהיה מחוסנת לנגיף רוב האוכלוסייה בסיכון, זו הנושאת ברוב המוחלט (מעל 90%) מפוטנציאל התמותה והתחלואה הקשה. השלמת המנה השנייה של החיסון לקב’ הסיכון, בתוך כ-5 שבועות, תנתק כמעט לחלוטין את הקשר בין מאומתים למתים, ותשאיר בישראל מגפה של חולים קלים בלבד, בדומה לנגיפים נשימתיים אחרים.
סעיף 5: “מספר החולים הקשים הינו סביב 11000 ועולה בכל יום בכ-90 חדשים” בעת כתיבת המסמך המדובר, עמד מספר החולים הקשים על 539. אם לא התכוונו כותבי המסמך להטעות, ובתמימות ציינו את מספר החולים הקשים מתחילת המגפה, הרי שנתון זה לא רלוונטי בשום צורה להחלטה על סגר. מנתוני משרד הבריאות, מפלס החולים הקשים עלה בחודש שקדם לכתיבת המסמך בכ-250, דבר המשקף קצב ממוצע של עליית מפלס החולים הקשים בכ-8-9 חולים ביום, כלומר טעות של פי 10.
סעיף 5: “מדי יום נפטרים כ-20 חולים” בתחילת עליית התחלואה, כפי שנטען במסמך זה (11.11), נספרו בישראל 2,706 מטופלים אשר הוכרעו ע”י נגיף הקורונה. ב-25.11, חודש לפני פרסום מסמך זה, היה המספר 2,831. כ-10 ימים טרם פרסום מסמך זה, היה מספר הנפטרים 3,020. בעת פרסום המסמך נרשמו בישראל 3,171 מתים כתוצאה מהמגיפה. חישוב מתמטי פשוט מלמד כי ממוצע התמותה היומי היה כ-10, והאיץ ל-15 בימים האחרונים. בעוד כל נפש היא עולם, בעוד כל מוות הוא אסון וכאב למשפחה, רף ה-20 נחצה רק פעם אחת לאורך החודש שקדם לכתיבת המסמך (והיה 22).
חשוב לציין, כי בשנה ממוצעת מתים כ-1,000-1,300 איש ממחלות דמויות שפעת (ILI) ומעל 5,000 נוספים מדלקות ריאה, רובם בחודשי החורף. נתון זה משקף תמותה ממוצעת ליום של 14 איש, כאשר בחודשי החורף מספר זה מגיע לכדי 20.
סעיף 5: “מספר הנדבקים החדשים המאובחנים מידי יום עולה בחדות” הקשר בין מספר המאומתים לתחלואה קשה ולתמותה הינו חלקי ביותר. בפרט, עלייה חדה במספר המאומתים אין פירושה עלייה חדה בתחלואה הקשה. אחת הסיבות היא כי מספר המאומתים תלוי במידה רבה במספר הבדיקות, וכי רבים מהמאומתים אינם חשים סימפטומים כלל או סובלים מסימפטומים קלים בלבד.

בעוד ההחלטה על סגר אמורה להיות פונקציה של יכולות מערך הבריאות להתמודד עם עומס תחלואה, אין להסתמך על מספר המאומתים שאינו משקף צריכת שירותי הבריאות.

סעיף 6: “חלק מבתי החולים כבר נמצאים בעומס”. העומס בחודש דצמבר 2020 לא רק שאינו גבוה, אלא הוא נמוך בצורה יוצאת דופן. בתקופה זו של השנה נרשמים עומסים ממוצעים של 120%, ואף 150% ו-200%, בעוד שכעת רוב בתי החולים נמצאים מתחת ל-90%. 14 מתוך 24 בתי החולים לגביהם זמין המידע, נמצאים מתחת ל-70% תפוסה. בדו”ח מבקר המדינה משנת 2011 מצוין כי אחוז התפוסה במחלקות פנימיות הינו 98%, ו”בימים מסוימים גדל אחוז התפוסה עד ל-150% ואף 190%”. בדצמבר 2018, הוציא משרד הבריאות “מדד צפיפות” לכלל בתי החולים. בעת כתיבת המסמך, כמעט כלל בתי החולים מצויים מתחת למדד זה. בשנים קודמות, כאשר נרשמו עומסי תחלואה גבוהים משמעותית מהנתונים כיום, לא עלה בדעתו של איש לסגור את המדינה.

התפוסה הממוצעת לשנים 2014-2019 נעה בין 97%-101%, כאשר בחצי השנה הראשונה של המגפה הייתה התפוסה הממוצעת 83% בלבד. משרד הבריאות טרם פרסם את נתוני העומס של המשך השנה.

ע”פ דו”ח המרכז למניעת מחלות של משרד הבריאות, השנה נרשם שפל של שנים בתחלואה נשימתית (ILI), בקהילה ובבתי החולים גם יחד, דבר שעוד מפחית את העומס על בתי החולים.

מעבר לכך, תפוסת מחלקות הקורונה בעת כתיבת שורות אלו הינה 41% בלבד. רק 3 מחלקות קורונה נמצאות מעל 80% תפוסה (אך נמוכה מ-90%), ו-18 מחלקות קורונה מתוך 29 נמצאות מתחת ל-50% תפוסה.

לכל הדעות, חורף 2020 הוא מהפחות עמוסים שחוותה מערכת הבריאות בשנים האחרונות.

סעיף 7: “קיים חשש שהשינויים הגנטיים יפגעו ביעילות החיסונים במדינת ישראל”. המומחים מסכימים כי האפשרות לכך היא נמוכה ביותר, ומשפט זה סותר הצהרות של מנכ”ל משרד הבריאות (“החיסון ככל הנראה פועל גם נגד המוטציה”) , וכך מסכימים כמעט כל המומחים וכולל יועצי הממשלה, כגון פרופ’ בליצר (“החיסון טוב ועובד ואין סיבה להניח אחרת”).
נתונים כלכליים וההשפעה על משק המדינה ותקציב – “לא רלוונטי” לפי הכלכלנית הראשית, עלות הסגר למשק לשבוע אחד הוא 3 מיליארד שקלים. לפי הערכה אחרת (מכון “מאקרו”), סגר קצר של 2-3 שבועות בלבד, כולל זמן היציאה ממנוף, יעלה למשק כ-26 מיליארד שקלים. עלות זו שווה למחירם של יותר מ-40 סלי תרופות שנתיים, או הקמה של יותר מ-10 בתי חולים גדולים .

 

המחלה אותה גורם נגיף הקורונה החדש יכולה להיות קשה וקטלנית. עם זאת, קיים פער משמעותי בין תמונת המצב בשטח לבין התמונה שעולה מהמסמך. גם אם היו הנתונים שרשומים במסמך זה נכונים, לא היו מהווים הצדקה לסגר. בכל מקרה יש לזכור כי סגר הינו הקשה והחמור מכל אמצעי ההתמודדות עם  המגיפה, ויש להשתמש בו במקרי הקיצון בלבד, בהם יש חשש כי מערכת הבריאות תעמוד לפני קריסה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה, כאשר נתוני האמת מהשטח (אלו שמשרד הבריאות עצמו מפרסם, אך עוותו במסמך שהוגש לידיכם) מציירים תמונה טובה בהרבה של עומס התחלואה בישראל.

מעבר לכך שמדינת ישראל נמצאת כרגע, באופן פרדוקסאלי, במדדי עומס נמוכים יותר מתקופות מקבילות בשנים קודמות, יש לזכור שמדינת ישראל ערוכה לתרחישי חירום קיצוניים של מלחמה, התקפה לא-קונבנציונאלית ורעידת אדמה. כפי שמערכת ״כיפת ברזל״ הגדילה את מרחב התמרון של ממשלת ישראל בעת התקפות טילים ומנעה יציאה למלחמות מיותרות, כך ״כיפת הברזל״ נגד מגיפה היא מערכת בריאות עם יכולות ספיקה גבוהה בעת חרום (שאליה הצטרף לאחרונה גם החיסון). מערכת זו מאפשרת לממשלה חופש בחירה שלא להיגרר לצעדים קיצונים, פוגעניים

ומיותרים כמו סגר. ממשלת ישראל השקיעה מיליארדים רבים בשדרוג והכנת תשתיות החרום לקורונה, כגון פתיחת מתחמים בבתי-החולים שיבא ורמב”ם, להם קיבולת של מאות רבות של מיטות, ואשר עומדים כעת שוממים.

לפיכך, לא רק שקיימת רזרבה עצומה שטרם נוצלה, מערכת הבריאות במתכונתה הרגילה נמצאת מתחת לקו העומס הרגיל שלה, מרחק גדול מנקודת אי-הספיקה.

יש לחזור ולהדגיש  – לסגר מחירים כבדים ביותר. בניסיון להציל אזרחים ממחלת הקורונה, שימוש בסגר מוביל לפגיעה קשה ותמותה של אזרחים אחרים. מדינות רבות בעולם כבר חישבו ומצאו כי מחיר הסגר עולה באופן משמעותי על מחיר התמותה מקורונה, במונחי אובדן שנות האדם.

אנו, חברי מועצת החרום הציבורית למשבר הקורונה, קוראים לכם שלא לאשר הטלת סגר הרסני ומיותר זה.

במקום הטלת סגר, אנו ממליצים על הצעדים הבאים, שיהיו טובים יותר בהפחתת תחלואה ותמותה מהנגיף ואינם מלווים בנזקים החמורים של הסגר: יישום יעיל של תהליך חיסון האוכלוסייה (כולל בשבת), זאת ללא כל כפייה ישירה או עקיפה; הפניית משאבים למערכת האשפוז; ותגבור ההגנה והסיוע הרווחתי לאוכלוסייה שבסיכון עד שיסתיים תהליך חיסונם.

כל אלה, יאפשרו ניהול נכון ומאוזן יותר של המשבר, ויחסכו חיים רבים וסבל רב מכלל אזרחי מדינת ישראל.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
גלילה לראש העמוד